Friday, January 27, 2012

Sarah is fourteen


Sarah dah pun 14 tahun hari ni tapi itu mengikut gregorian calender. Kalau dikira ikut taqwim Hijriah, Sarah yang lahir pada 28 Ramadhan 1428 dah pun berumur 14 tahun 5 bulan.

Hmm dah 14 tahun lebih tentunya ada banyak kenangan terutama yang mengusik jiwa lebih-lebih lagi dengan pemergian Atuk bulan lepas. Memori 12-13 tahun lepas ketika Sarah dan Hajar bersama-sama Atuk - dua cucu perempuan yang paling close - datang dengan vivid dan jelas sekali. Masa makan di Naili's awal 2010 Atuk pernah mengisytiharkan - inilah keluarga kita - bersama semenjak lahirnya Sarah.


Kebersamaan ketika mengerjakan Umrah pada 1999 dan 2005 dengan kesempatan menziarahi makam Nabi Syuib di Jordan. Bermalam di chalet-chalet Besut 2002, ke makam Mahsuri, Langkawi 2003 dan memanjat Banjaran Titiwangsa ke Strawberry Park, Cameron 2004. Kesanggupan Atuk memerah kudrat menjaga Sarah, Hajar, Amirul & Ariff ketika kami menunaikan fardu Haji pada 2008.

Hari ini dan hari-hari lain yang berlalu dan akan datang - kepiluan, kesedihan tidak putus-putus tibanya. Ya Allah, kerinduan ini hanya memungkinkan satu perkara - berhenti sejenak dari bersuka ria - melayan hadirnya Atuk dalam mimpi-mimpi yang saling berkunjungan.

Sarah sudah jauh di mata. Hajar lagi jauh di hujung mata. Atuk pula pergi tak kembali. Ya Allah Engkau kasihani Atuk, cucuri rahmat ke atas rohnya, sebagaimana Atuk dulu mengasihani Sarah dengan sepenuhnya. Jangan kau lupa wahai Sarah, hadiahkan Al Fatihah kepada Atuk bila-bila masa teringatkannya. Itulah pesan abah sebagai penawar kerinduan yang paling mujarab.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...