El Paso, USA |
Dalam Raudatul Ulamak
dan diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
أَتَدْرُونَ لِمَ
سُمِّيَ شَعْبَانَ؟ قَالُوا: اللهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمْ. قَالَ: ِلأَنَّهُ
يَتَشَعَّبُ فِيهِ خَيْرٌ كَثِيرٌ.
Yang bermaksud, Tahukah kamu kenapa bulan ini
dinamakan Syaaban? Para sahabat menjawab: Allah dan RasulNya mengetahui.
Baginda bersabda: Ianya dinamakan demikian kerana bercabang-cabang dan banyak
kebaikan padanya.
Firman
Allah,
فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ
أَمْرٍ حَكِيمٍ.
Yang bermaksud, Pada
malam yang berkat itu, dijelaskan (kepada malaikat) tiap-tiap perkara yang
mengandungi hikmat serta tetap berlaku, (tidak berubah atau bertukar). Al-Dukhaan:
4
‘Ikrimah dan
sebahagian ulamak tafsir menjelaskan bahawa perkataan malam pada ayat ini
bermaksud malam nisfu syaaban.
Di sini dinyatakan
kelebihan malam nisfu Syaaban sebagaimana sabda Nabi saw,
قَالَ رَسُولُ اللهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا كَانَ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ
فَقُومُوا لَيْلَهَا وَصُومُوا نَهَارَهَا، فَإِنَّ اللهَ تَعَالَى يَنْزِلُ
فِيهَا لِغُرُوبِ الشَّمْسِ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا فَيَقُولُ: أَلاَ
مُسْـتَغْفِر فَأَغْفِر لَهُ، أَلاَ مَسْتَرْزق فَأَرْزُقهُ، أَلاَ مُبْتَلى
فَأُعَافِيه، أَلاَ كَذَا، أَلاَ كَذَا حَتَّى يَطلعُ الفَجْر.
Yang bermaksud, Rasulullah
saw telah bersabda: Apabila tiba malam Nisfu Syaaban maka kamu hidupkanlah
malamnya dan kamu berpuasa di siang harinya, sesungguhnya Allah turun (hampir)
padanya dari terbenam matahari ke langit dunia dan berfirman: Sekiranya
terdapat orang yang memohon keampunan maka Aku ampunkannya, sekiranya terdapat
orang yang meminta rezeki maka Aku beri rezeki kepadanya, sekiranya terdapat
orang yang ditimpa bala maka Aku sejahterakannya, sekiranya begitu… sekiranya
begini…sehinggalah terbitnya fajar.
(Riwayat Ibnu Majah)
Sabda Rasulullah saw,
إِنَّ اللهَ عَزَّ
وَجَلَّ يَنْزِلُ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا لَيْلَةَ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ
لأَكْثَرَ مِنْ شَعْرِ غَنَمِ بَنِى كَلْبٍ.
Yang bermaksud, Sesungguhnya
Allah Azza wa Jalla turun ke langit dunia pada malam Nisfu Syaaban maka
diberikannya keampunan terlebih banyak daripada bulu kambing Bani Kalb.
(Riwayat daripada Imam
Ahmad, al-Tirmizi dan Ibnu Majah)
Terdapat pula dalam
hadith yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah saw
telah bersabda,
أَتَانِى جِبْرِيلُ
لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، وَقَالَ يَا مُحَمَّدٌ هَذِهِ لَيْلَةُ
تُفْتَحُ فِيهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَأَبْوَابُ الرَّحْمَةِ، فَقُمْ وَصَلِّ
وَارْفَعْ رَأْسَكَ وَيَدَيْكَ إِلَى السَّمَاءِ. فَقُلْتُ يَا جِبْرِيلُ مَا
هَذِهِ اللَّيْلَةُ؟ فَقَالَ: هَذِهِ لَيْلَةُ تُفْتَحُ فِيهَا ثَلاَثُمائَةِ
بَابٍ مِنَ الرَّحْمَةِ، فَيَغْفِرُ اللهُ تَعَالَى لِجَمِيعِ مَنْ لاَ يُشْرِكُ
بِاللهِ شَيْئًا إِلاَّ مَنْ كَانَ سَاحِرًا أَوْ كَاهِنًا أَوْ مُشَاحِنًا أَوْ
مُدْمِنَ خَمْرٍ أَوْ مُضِرًّا عَلَى الزِّنَا أَوْ آكِلَ الرِّبَا أَوْ عَاقَ
الوَالِدَيْنِ أَوِ النَّمَّامِ أَوْ قَاطِعَ الرَّحِمِ، فَإِنَّ هَؤُلاَءِ لاَ
يُغْفِرُ لَهُمْ حَتَّى يَتُوبُوا وَيَتْرُكُوا. فَخَرَجَ النَّبِيُّ عَلَيْهِ
الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ فَصَلَّى وَبَكَى فِى سُجُودِهِ وَهُوَ يَقُولُ:
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُبِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَسَخَطِكَ وَلاَ أُحْصِى ثَنَاءً
عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ فَلَكَ الحَمْدُ حَتَّى تَرْضَى.
Yang bermaksud, Jibril
a.s pernah datang kepadaku pada malam Nisfu Syaaban seraya berkata: Wahai
Muhammad, inilah malam yang dibuka padanya pintu-pintu langit dan pintu-pintu
rahmat. Maka bangunlah kamu, bersolatlah dan angkatlah kepala dan kedua
tanganmu ke langit. Maka aku bertanya: Wahai Jibril malam apakah
ini? Maka jawabnya: Inilah malam yang dibuka padanya tiga ratus pintu rahmat,
Allah mengurniakan keampunan bagi mereka yang tidak menyenyutukan sesuatu
dengan Allah dan rahmat ini tidak diberikan kepada tukang sihir, tukang tenung
nasib, orang yang bermarah-marahan, orang yang kekal meminum arak, orang yang
berzina, orang yang makan riba, orang yang derhaka kepada ibu bapanya, tukang
mengadu domba dan orang yang memutuskan silaturrahim. Maka sesungguhnya mereka
itu tidak diampunkan sehingga mereka bertaubat dan meninggalkan perbuatan
tersebut. Lalu Nabi saw pun keluar dan bersolat sambil menangis dalam sujudnya
dan diucapkannya: Sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau daripada seksaan
dan kemurkaanMu. Dan tidaklah aku dapat menghitung segala pujian kepadaMu,
Engkau sebagaimana Engkau memuji diriMu sendiri maka bagiMu segala pujian
sehingga Engkau redha.
Imam Syafi‘e berkata: Lima malam yang dimustajabkan doa
ialah malam Jumaat, malam 2 hari raya, malam awal Rejab dan malam Nisfu
Syaaban.
Daripada Saidina Umar Abdul Aziz r.a, beliau menulis
kepada pegawainya di Basrah:
Bagi kamu empat malam
yang istimewa dalam setahun. Pada malam tersebut Allah mengagihkan kerahmataNya
sepenuhnya. Malam-malam itu ialah malam awal Rejab, malam Nisfu Syaaban, malam
Idul Fitri dan malam Idul Adha.
Apabila tiba bulan Rejab, Rasaulullah saw berdoa dengan
doa ini,
اَللَّهُمَّ بَارِكْ
لَنَا فِى رَجَب وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ
Justeru, pada Nisfu
Syaaban kita digalakkan untuk berpuasa di siangnya serta menghidupkan malamnya
dengan memperbanyakkan ibadah seperti membaca al-Quran, beristighfar dan
melakukan solat sunat. Kemudian mohonlah doa supaya diampunkan segala dosa,
ditutup sebarang keaiban, dimurahkan rezeki dan dimudahkan segala kesusahan.
KAIFIYYAT MEMBACA DOA MALAM NISFU SYAABAN
Membaca surah Yasin tiga kali, tiap-tiap satu kali bacaan
Yasin, dibaca satu kali doa.
Bacaan pertama dengan meminta dipanjangkan
umur.
Bacaan kedua dengan niat menolak bala.
Bacaan ketiga dengan niat terkaya daripada
manusia.
بِسْمِ اللَّهِ
الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَصَلَّى اللهُ عَلَى
سَـيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ، اَللَّهُمَّ يَا
ذَاالمَنِّ وَلاَ يَمُنُّ عَلَيْهِ يَا ذَاالجَلاَلِ وَالإِكْرَامِ، يَا
ذَاالطَّوْلِ وَالإِنْعَامِ، لاَ اِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ ظَهْرَ اللاَّجِينَ وَجَارَ
المُسْـتَجِيرِينَ وَمَأْمَنَ الخَائِفِينَ، اَللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ كَتَبْـتَنِي
عِنْدَكَ فِى أُمِّ الكِتَابِ شَقِيًّا أَوْ مَحْرُومًا أَوْ مَطْرُودًا أَوْ
مُقْـتَرًّا عَلَيَّ فِى الرِزْقِ فَامْحُ اللَّهُمَّ بِفَضْلِكَ شَقَاوَتِي
وَحِرْمَانِي وَطَرْدِي وَاقْتِتَارِ رِزْقِي وَأَثْبِتْـنِي عِنْدَكَ فِى أُمِّ
الكِتَابِ سَعِيدًا مَرْزُوقًا مُوَفِّقًا لِلْخَيْرَاتِ فَإِنَّكَ قُلْتَ
وَقَوْلُكَ الحَقُّ المُنَزَّلُ عَلَى لِسَانِ نَبِيَّكَ المُرْسَلِ يَمْحُوا
اللهُ مَا يَشَاءُ وَيُثَبِّتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الكِتَابِ اِلَهِي بِالتَّجَلِّى
الأَعْظَمِ فِى لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ المُكَرَّمِ الَّتِى يُفْرَقُ
فِيهَا كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ وَيُبْرَمُ، أَسْـأَلُكَ أَنْ تَكْشِفَ عَنَّا مِنَ
البَلاَءِ مَا نَعْلَمُ وَمَا لاَ نَعْلَمُ وَمَا أَنَتَ بِهِ أَعْلَمُ إِنَّكَ
الأَعَزُّ الأَكْرَمُ، وَصَلَّى اللهُ تَعَالَى سَـيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ.
Rujukan:
Kitab al-Nafahat
al-Nuraniyyah fi Fadhail al-Ayyam wa al-Layali wa al-Syuhur al-Qamariyah
No comments:
Post a Comment