Tuesday, November 16, 2010

Arafah - Satu Perhentian

Begitu cepat masa berlalu, rasanya baru semalam menjejakkan kaki di bumi Arafah. Tanah tandus tempat pertemuan Adam dan Hawa setelah lebih 200 tahun terpisah, menjadi medan pertemuan jemaah haji berkumpul bagi menunaikan salah satu rukun haji yakni Wukuf di padang Arafah.

Musim haji 2 tahun lepas terasa bagai semalam berlalu. Sebaik gelincir matahari pada 9 Zulhijjah itu,  bermulalah kemuncak waktu bagi jemaah haji wukuf di Arafah. Selesai solat jamak tamam zuhur dan asar berjemaah, khatib sudah mula membaca khutbah. Jemaah haji bagai anak kecil, menangis teresak-esak sambil menghitung dosa-dosa yang terkumpul selama hidup di dunia ini. Benarlah, Arafah bagai Padang Masyhar, tempat menghitung dosa dan pahala, sambil menunggu giliran untuk dihisab oleh Allah.

Khutbah dihayati dengan teliti, suara khatib yang membaca khutbah tersekat-sekat menahan sebak, menyebabkan seisi khemah kami dibanjiri air mata, semuanya begitu khusyuk dan insaf, terasa begitu kerdil di sisi Allah. Tidak terhitung dosa yang dilakukan, gerun dengan hari perhitungan yang sebenarnya, di Padang yang menentukan syurga atau neraka.

Labbaika Allahumma labbai
Labbaika la syarika laka labbai
Innal hamda wan ni'mata
Lakawal mulk 
La syarikalak

2 comments:

  1. salam aidiladha pak tam and mak tam sekeluarga
    =)

    ReplyDelete
  2. salam adil adha diucapkan dari kami sekeluarga buat abu & angah di zagazig. atuk tumbang lembu sekor semalam, nnt upload gambar

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...